Liiketoiminta 28.3.2017

Foliota ja markkinasignaaleja

VIDEOT JA SUOSITTELUMARKKINOINTI

Fysioterapeuteilla on plakkarissa todellinen kilpailuetu eli avun tarpeeseensa saaneet asiakkaat. Nyt ei ole kyse mistään kosmeettisen tason kesäkuntotuloksista vaan esimerkiksi kivuttoman elämän saaneista voittajista. On kyse ihmisistä, jotka vastoin kaikkia odotuksia ovat taistelleet itsensä elävien kirjoihin, apunaan usein fysioterapeutti. Fysioterapeuteilla on asiakkaita, jotka ovat päässeet irti kolmiolääkekierteestä. Asiakaskunnasta löytyy entisiä maratoonareita, jotka huippuluokan valmennuksen avulla ovat myös nykyisiä maratoonareita.

Suosittelumarkkinointiin fysioterapeuteilla on mahdollisuudet, jotka hakevat vertaistaan mistään muualta. Kun asiakas suosittelee omin sanoin sinua, olet digimaailmassa samantien tuhansein potentiaalisten asiakkaiden silmissä ja korvissa.

Fyssari! Kysy asiakkaaltasi lupa ja pyydä suositusta omalla nimellä ja kuvalla. Pyydä se vielä Google Businesstiliisi niin saatat kokea hienon nousun myös Googlen hakutuloksissa.

VARISTON HUONEKALUTAIVAS

Oletko käynyt Varistossa? Varisto on paikka Vantaalla, jonne ihmiset tulevat huonekaluostoksille. Siellä huonekalusektorin kilpailijat elävät näennäisrauhallista yhteiseloa. Alan kärkinimet käyttävät isot summat rahaa markkinointiin. Alue vetää asiakkaita puoleensa ja siitä massasta riittää jaettavaa myös pienille toimijoille alueella.

Personal training -buumi ja kuntokeskusketjujen kilpailu näkyvyydestä luo samanlaisen ilmiön verkkoon. Fysioterapeuttien potentiaalinen asiakaskunta etsii isoja toimijoita, kokemuksia heistä ja vaikkapa ryhmätuntien arvosteluja. Jopa kahdeksan ostopäätöstä kymmenestä alkaa goolailulla. Kun ymmärrät kunnolla oikeat hakusanat, ja näyt juuri oikealle kohderyhmälle, imuroit klikkejä sivustollesi. Siellä saat vaikka sähköisen ajanvarauksen avulla porukasta kiinni. Olet lähellä kaupantekoa.

Fysioterapeutti: Ymmärrä netin Varistoilmiö. Näy oikeilla hakusanoilla ja hyödynnä valmiiksi pohjustettu asiakaskunta. Poimit parhaat päältä minimaalisella markkinointibudjetilla. Alkuun oikeiden hakusanojen määrittelyssä pääset hyödyntämällä vaikka Google Trendsiä tai Adwordsin Keyword Planneria.

LAKI

Ensimmäinen kohta ymmärtää on, että jos et ole lakimies, niin et ymmärrä. Lakia tulkitaan ja tulkintaan on monen vuoden koulutus. En ole kovimpia järjestö/ammattiliittofaneja mutta lakiapua niistä usein saa. Fysioterapeuteille laintulkinnassa on nimittäin avain uusiin markkinoihin. Seuraa tarkasti valinnanvapauden, suoravastaanoton sekä työntekijä vs. alihankkijaprosessien kulkua. Valinnanvapauden toteutuessa nykyisin kaavailulla tavalla fysioiden pärjäämisen logiikka menee täysin uusiksi. Trumpin vaalimenestys selittää digin ja somen voiman pahimmallekin jäärälle. Mieti siis fysioterapeutti tarkkaan, millä myyt googlailijan klikkaamaan ja tulemaan paikan päälle. Laki saa hänet etsimään sinua. Sinä päätät näytkö.

Suoravastaanotto pelittää jo kivasti julkisella puolella. Asiakkaat oppivat etsimään apua ennen lääkäriä muualta. Fysiobusineksen näkökulmasta tämä on selkeä voitto. Portinvartijan rooli maksavan asiakkaan silmissä muuttuu. Toivottavasti selkeästi fysioterapeuttien suuntaan. Sote-uudistusta koskevaan lakiin on kirjattu asiaa myös palveluohjauksesta. Asia, joka itselleni on melko uusi. Businessnäkökulmasta suunta on hieno asia, koska asiakasta autetaan valitsemaan ja löytämään itselleen optimaaliset palvelut. Illalla hän sitten miettii ja etsii tietoa palvelunohjaussession innoittamana mobiilisti ja netistä veikkaan minä.

PIRUN DISRUPTIO

Ota mallia Mälkiän Emmasta! Emma alkoi tekemään videoita ja löi itsensä puolialasti videolle. Erinomainen video hartia-lavanseudun hallinnan vaikutuksesta esimerkiksi hauiskääntöön. Videota on jaettu 209 kertaa!!! Disruptio mahdollistaa matalan kynnyksen logiikalla pienen budjetin firmojen näkymisen isojen rinnalla. Opit, kun opettelet. Verkko on täynnä IVY-league tason yliopistokursseja sekä hakukoneoptimointitietoa ilmaiseksi. He tuottavat disruption nimissä sisältöä. Tuota sinäkin!

Eli, hyppää digiin, uskalla ja tee. Vältä häveliäisyyttä. Itse nauhoitan animaatioideni spiikit vaatehuoneessa. Hävettää aivan tolkuttomasti. Se kuitenkin vähenee kerta kerralta:)

liiketoimintasuunnitelma  fysioterapeutti  digimurros  soteuudistus