Liiketoiminta 20.7.2018

Kyvykkyyttä Käypähoitoyhteensopivalla sisällöllä!

Sote -mietityttää ja Kela -asiakkaiden 80-20 -politiikka korventaa sisuksia. Fyssari tai lekuri, lue tämä ja pelaa fiksusti! Teet eettisesti oikein!

En keksi yhtään syytä, miksi sote -yrityksen ei kannattaisi muuttaa game planiaan digin osalta asiakaslähtöisemmäksi.

Erityisesti tuki- ja liikuntaelinkuntoutuksessa tutkimus puoltaa:

  1. ennalta ehkäisevää otetta
  2. psykofyysistä lähestymistapaa krooniseen kipuun alaselkäpotilailla
  3. konservatiivista kuntoutusta leikkausten sijaan (olkapää, polvi, alaselkä)

Sote -ammattilainen!

Hyppää hetkeksi kohtien a.) - c.) asiakkaan tennareihin. Myös asiakastyötä tekevänä fysioterapeuttina koen, että asiakkaat haluavat helppoa ratkaisua. Leikkaus nukutuksessa tai naksaus plintillä. Ehkä lääkettä, joka editoi hetkeksi kehoa ja mieltä, kunnes paranen. Mielellään lähete manuaalispainotteiseen jatkokuntoutukseen lääkäriltä. Julkinen sektori, tutkimus eikä markkina puolla edellä kuvailtua hoitopolkua.

Menestysbusineksessa asiakas on kingi. Myös sote -alan organisaatioissa kaiken pitäisi lähteä asiakkaasta. Asiakkaat ovat kingejä tutkimuksen ehdoilla. Tehdään businesta ja tehdään eettisesti oikein. Kertauksena ja uusille tuttavuuksille ohessa reilun minuutin kiteytys hyvän strategian ja sitä toteuttavan liiketoimintamallin olemuksesta.

Editoidaan varsin kuntoutuslähtöinen teksti strategiavinkeiksi. Kohdat a.) – c.) voidaan nähdä myös toimintaympäristön signaaleina, joihin kannattaa reagoida.

a.) Ennalta ehkäisevä ote:

Kyse on motivoitumisesta sekä erityisesti tiedollisesta oppimisesta. Ennalta ehkäisevä ote tarkoittaa, että näyt ja kuulut ennen kuin asiakas on esimerkiksi Kelan 80-20 korvamerkitty asiakas. Se asiakas ei nimittäin ole kannattava asiakas ainakaan fysioterapiassa. Ratkaisuehdotukseni on, että tuotat tekstiä, kuvaa ja videota, jotka tuuppaavat asiakasta eteenpäin oppimisen tiellä. Jotta asiakas löytää tekstisi kaiken muun datan joukosta, olet kirjoittanut sen Googleyhteensopivasti Googlea miellyttävälle alustalle. Sisältö, jota ei voi löytää, on kuin erinomainen ruokakauppa korvessa. Joudut tarpomaan. Harva jaksaa tarpoa! Yritys menee asiakkaan luokse. Niin se on ollut ja on.

Digimyynnin ammattilaiset sanoisivat, että asiakas etenee myyntiputkessa kohti yhteydenottoa ja asiakkuuden alkua. Niin tai näin asiakkaan tiedollinen oppiminen vähentää mieltä kalvavaa epävarmuutta. Teet hyvää sillä epävarmuus, ahdistus ja pitkäkestoinen sympaattinen yliaktivaatio selittävät sekä alaselkäkipua että yleisesti kipukokemusta. Teet eettisesti oikein!

b.) Psykofyysinen lähestymistapa krooniseen kipuun alaselkäpotilailla

Niillä on selkä kipeä ja kipua selittää ainakin osittain pääkopan jutut. Sympaattinen yliaktivaatio, kivunvälttämiskäyttäytyminen, suppea liikelaajuuksien käyttö arjessa yms. Kyse on noidankehästä, jonka purkamiseksi rohkaisu ja tiedollinen sparraus ovat kullan arvoisia. Ratkaisuehdotukseni: Hyödynnä helposti samaistuttavia esimerkkejä jo avun saaneiden asiakkaiden avulla. Laita ne digiin sillä anonyymit kipuilijat haluavat rohkaisua! Myynnissä on vuosikymmenet käytetty referenssejä asiakkaan vakuuttamiseksi siitä, että myyjän tuote on just se paras ja muidenkin käyttämä. Hyödynnät sosiaalista todistetta (social proof) ja luot luottamusta. Luottamus selittää onnistunutta kaupantekoa verkossa ja kasvotusten isolla painoarvolla.

Lääkäri ja fyssari! Usko tai älä niin sinä olet myyjä! Jos olet hyvä ammatissasi niin sinä olet oikein patologinen myyntireiska! Myyt halun jatkaa elämää, kun kaikki on mennyt; myyt uuden lajin, kun plantaarifaskiitti vie maratonharrastuksen. Kovan intensiteetin urheilu on -valitettavasti- monella ainut unensyrjässä kiinni pitävä metodi. Sinä olet hyvän elämän kauppias vieläpä siten, että tutkimus puoltaa tekojasi. Teet eettisesti oikein!

c.)Konservatiivinen kuntoutus leikkauksen sijaan.

Jos asiakas motivoituu ja treenaa tiedollisesti ja taidollisesti, kuntoutumisen todennäköisyys kasvaa kummasti. Leikkaukselle on aikansa ja paikkansa ja siitä päättää pätevä lääkäri. Mitä aikaisemmassa vaiheessa kipuilijaan päästään käsiksi tiedollisesti ja taidollisesti, sitä todennäköisemmin leikkaus vältetään. Lääkärien kallista ja rajallista aikaa jää niille, jotka oikeasti tarvitsevat leikkausta. He tulevat esimerkiksi laputettuna punaisella lipulla. Digivaikuttamisen rooli on nolla. Tulosta tehdään moniammatillisen tiimin toimesta leikkaussalissa. He tekevät eettisesti oikein!

Menestysstrategia perustuu aina oveluuteen, jonka laatimisessa on lähdetty liikkeelle maksavasta asiakkaasta. Jos kela-asiakkaat ovat kannattamattomia ja valinnanvapaus sekoittaa pakkaa, on hyvä etsiä parempia oveluuden lähteitä. Ehdotan oveluuden lähteeksi kyvykkyyttä tuottaa digisisältöä, joka on Googleyhteensopivaa ja kestää sote-alan kriittisen silmän. Näyt ja kuulut, kun muut empivät. Hyvä sisältö linkittyy ja se noidankehä pyörii taas. Nyt se pyörii sinun eduksesi. Saat asiakkaita ja autat ihmisiä voimaan paremmin. Teet rahaa ja teet eettisesti oikein! Kuuntele podcastraita, jossa käydään läpi kolme helppoa kanavaa, asiakkaan digikoukuttamisessa.

P.S. Sama logiikka toimii myös julkisella puolella maailman luokan tasolla. #mielenterveystalo #terveyskylä

soteuudistus  sotekeskus  strategia